Raportti

Suunnittelu: sähkökuorma-autojen vallankumous

SÄHKÖKUORMA- ja PAKETTIAUTOT

Vaihtoehtoiset polttoaineet

4min
Meeting with the design team, with a 3D truck on a screen

Paul Daintree on Renault Trucksin suunnittelujohtaja. Hän visioi ja ennustaa 20 hengen tiiminsä kanssa, miltä tulevaisuuden sähkökuorma-autot näyttävät. HDD Express on vallankumouksellinen paitsi ulkonäöltään myös arkkitehtuuriltaan, ja se merkitsee selkeää irtiottoa menneisyydestä muotoilulla, jossa liitettävyys, toimintasäde ja ympäristöystävällisyys ovat etusijalla.

"Aloitin Renault Trucks Francen johtavana sisustussuunnittelijana Lyon Saint-Priestissä syyskuussa 2006. Siitä lähtien - ja jo sitä ennen työskennellessäni VolvoTrucks North Americassa ja Nissan Motorsissa - olen aina ollut vakuuttunut siitä, että kuorma-autojen muotoilulla ei ole mitään yhteistä henkilöautojen muotoilun kanssa. Kuorma-auto on työväline, ei elämäntapavalinta. Ja tästä näkökulmasta sitä on tarkasteltava.

 

Suunnittelen vuoden 2030 sähkökuorma-autoja.

Olen vakuuttunut siitä, että nykyisten sähkökuorma-autojen rakenne on täysin vanhentunut, koska se on aivan liian pitkälle mallinnettu menneisyyden tavanomaisella polttoaineella toimivien kuorma-autojen rakenteen mukaan. Se ei pysty hyödyntämään kaikkia sähköisen liikkumisen tekniikoiden tarjoamia mahdollisuuksia eikä uusimpien akkujen kompaktia kokoa. Niinpä aloitimme tiimini kanssa tyhjältä pöydältä, kun lähdimme visioimaan vuoden 2030 sähkökuorma-autoa, joka olisi täysin vapaa rajoituksista. Tämän tuloksena HDD Express on täysin uusi arkkitehtoninen konsepti kaupunkien sähköistä liikkuvuutta varten. Sillä ei ole mitään yhteistä minkään perinteisen kuorma-auton kanssa!

hdd express

 

Meidän mielestämme kyse oli siitä, että visioimme vastauksen, joka rikkoisi sen, mitä tiedämme ja mitä meillä on nykyään, mutta joka olisi mukautettu kaupunkien tuleviin tarpeisiin tavaroiden jakelussa ja toimittamisessa. Vastauksessamme asetimme etusijalle liitettävyyden, toimintasäteen ja ympäristöystävällisyyden lisäksi myös jakelukuljettajien turvallisuuden, heidän mukavuutensa ja paikallisten asukkaiden mukavuuden.

 

Päästöttömät, hiljaiset ja turvalliset yötoimitukset.

Sen sijaan, että ajovoima-akut olisi sijoitettu ajoneuvon etuosaan, kuten nykyisissä alustoissa, pohdimme, olisiko sähköinen veto mahdollista jakaa koko uuden ajoneuvon pituudelle. Nyt HDD Expressissä on siis erityisen kompakti veto- ja ohjausmoduuli. Näin kuljettaja voi käyttää Segway®-tyyppistä järjestelmää. Fyysistä yhteyttä perävaunuun tai perävaunuihin ei ole, sillä niissä ei ole kuljettajaa. Kunkin perävaunun lattiassa on akut, jotka ovat riittävän tehokkaita kuljettamaan tavaroita - 100-prosenttisesti itsenäisesti - automatisoitujen varastojen sisällä.

Olen vakuuttunut siitä, että tämä kuljettajattoman perävaunujen yhdistämisen periaate, jossa perävaunut eivät ole fyysisesti yhteydessä vetoautoon, kehittyy seuraavan vuosikymmenen aikana. Se tarjoaa tehokkaan vastauksen kaupunkikeskusten suureen kysyntään, jossa halutaan hiljaisia, päästöttömiä ja turvallisia ajoneuvoja yöllisiin toimituksiin mahdollisimman pitkälle automatisoituna.

Suunnitelman mukaan HDD Express korvaa aikanaan 3,5-10 tonnin kuormia kuljettavat kuorma-autot - riippuen vetoautomoduuliin kytkettyjen perävaunujen määrästä - mutta konseptia voidaan lopulta mukauttaa suurempien kuormien käsittelyyn. Mutta olipa lopputulos mikä tahansa, esittelimme ajoneuvokonseptin ennakkoon yli 400 Renault Trucksin asiakkaalle vuonna 2019, ja jokainen heistä oli innostunut siitä.

Voin luvata, että emme ole vielä läheskään valmiita tutkimaan kaikkia sähköisen liikkuvuuden mahdollisuuksia kaupunkiympäristöissä!"

 

Bio

Paul Daintree on valmistunut Leedsin yliopistosta. Valmistuttuaan tuotesuunnittelun kandidaatiksi vuonna 1996 Paul aloitti uransa autoteollisuudessa, eikä ole koskaan jättänyt sitä. Ennen kuin hän liittyi Renault Trucksin suunnitteluhalliin vuonna 2006, hän oli työskennellyt aiemmin Nissan Motorsilla ja Volvo Trucksilla. Hän on vuonna 2013 esiteltyjen T-, C- ja K-mallistojen suunnittelija. Hänet nimitettiin Renault Trucksin suunnittelujohtajaksi maaliskuussa 2019.

Paul Daintree
Set canonical URL
Off