Tervetuloa Renault Trucksille
Uutiset
Renault Trucksin tehtaalta valmistui miljoonas kuorma-auto
maaliskuu 18 2025

Bourg-en-Bressen kuorma-autotehdas on ollut Renault Trucksin kaukokuljetus- ja maansiirtoautojen tuotannon keskipiste vuodesta 1964. Tehdas on saavuttanut uuden merkkipaalun: sieltä on nyt valmistunut miljoona kuorma-autoa. Merkkipaalu on hieno osoitus tehtaan asiantuntemuksesta ja innovointikyvystä. Miljoonas kuorma-auto toimitetaan portugalilaiselle kuljetusyhtiö TJA:lle. Bourg-en-Bressen tehdas on ollut keskeisessä roolissa Ranskan autoteollisuudessa jo kuuden vuosikymmenen ajan. 60-vuotisjuhlallisuuksia vietettiin syyskuussa 2024.
Tehtaalta on syntynyt monta ikonista mallia kuten Berliet GBC, GLR ja CBH, Renault Trucks T, sekä legendaarinen Renault Magnum.
Vuodesta 2023 alkaen tehdas on aloittanut siirtymän kohti hiilidioksidipäästöttömiä kuljetuksia Renault Trucks E-Tech T- ja C-sarjan sähkökuorma-autojen sarjatuotannon myötä.
Bourg-en-Bressen tehtaalla jokainen koottu kuorma-auto on räätälöity asiakkaan tarpeiden mukaan. Tehtaalta valmistuu keskimäärin 25 000 ajoneuvoa vuodessa.
-
Luotettava Renault Trucks T
Bourg-en-Bressestä valmistunut miljoonas kuorma-auto on malliltaan Renault Trucks T. T-sarjan valmistus alkoi vuonna 2013. Malli on suunniteltu tarjoamaan polttoainetehokkuutta ja mukavuutta. T-sarja vakiinnutti nopeasti asemansa eurooppalaisten kuljetusliikkeiden kalustossa. Lanseerauksesta lähtien T-sarjaan on tehty lukuisia teknisiä parannuksia, jotka ovat vähentäneet polttoaineen kulutusta ja CO₂- päästöjä merkittävästi. Mallin täyssähköinen versio, vuonna 2023 esitelty Renault Trucks E-Tech T, valmistetaan samalla tuotantolinjalla.
Miljoonas kuorma-auto on samalla 126 600:s Renault Trucks T, joka on Bourg-en-Bressen tuotantolinjalta valmistunut.
-
TJA, Renault Trucksin pitkäaikainen kumppani
Miljoonas kuorma auto luovutetaan TJA:lle, joka on merkittävä toimija Iberian niemimaan kuljetusmarkkinoilla. Vuonna 1985 perustettu TJA tarjoaa monipuolisia kuljetuspalveluja kansallisessa ja kansainvälisessä liikenteessä. TJA sitoutuu energiamuutokseen ja investoi polttoainetehokkaisiin ja ympäristöystävällisiin ajoneuvoihin. Uusi Renault Trucks T on osa 120 Renault Trucks -kuorma-auton suurtilausta.
"Se, että Bourg-en-Bressen tehtaalta on valmistunut miljoona kuorma-autoa, on osoitus Renault Trucksin innovaatiokyvystä, tehtaidemme huippuosaamisesta ja tiimiemme omistautumisesta", Renault Trucksin toimitusjohtaja Bruno Blin sanoo ja jatkaa: "Olemme erityisen ylpeitä voidessamme luovuttaa tämän kuorma-auton TJA:lle, pitkäaikaiselle yhteistyökumppanillemme, jonka kanssa jaamme saman tavoitteen: rakentaa tehokkaampia ja kestävämpiä kuljetuksia."
Miljoona kuorma-autoa, jotka ovat vaikuttanet kuljetushistoriaan
60 vuoden ajan Bourg-en-Bressen tehdas on ollut tiiviisti mukana kuljetusalan kehityksessä, valmistaen ikonisiksi muodostuneita malleja, joissa yhdistyy innovaatio, suorituskyky ja kestävyys:
-
Berliet raskaan maansiirron mallit: TL8, T25, T45 ja T60 (1964–1972)
-
Berliet maansiirtokalusto: Berliet GLM (1964–1974), Berliet GBO (1964–1974), Berliet TLM (1965–1982), Berliet TBH (1967–1990)
-
Berliet sotilasajoneuvot: Berliet TBU (1964–1975), Berliet GBU (1964–1975), Berliet GBC (1965–1976), Berliet GCH (1965–1971), Berliet GBD (1973–1981)
-
Berliet erikoisajoneuvot: Berliet nosturiauto (1965–1971), Berliet VIMP (lentokenttä paloauto 1968–1972), Berliet FF (maastosammutusauto, 1968–1972), Berliet VXB (panssaroitu amfibio maastoajoneuvo, 1972–1976)
-
Vuodesta 1970: Berliet TR 300: Yksi ensimmäisistä kipattavalla ohjaamolla varustetuista raskaista kuorma-autoista, joka erottui kuljettajamukavuudellaan ja tilavuudellaan. Berliet GR/TR-mallistossa esiteltiin kokonaan uusi ohjaamo, joka nähtiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1970. Ranskassa GLR (1971–1986) valittiin 1900-luvun kuorma-autoksi.
-
Vuodesta 1983: Renault R Major -malli, Renault C maansiirtomalliston ja keskikokoinen G (1983–1990) ja G Manager (1988–1993) mallistojen valmistus.
-
1990–2013: Renault AE Magnum: Todellinen kaukoliikenteen vallankumous: ensimmäinen kuorma-auto, jossa oli tasainen lattia ja moottorista erillinen kohotettu ohjaamo. Tämä rohkea muotoilu voitti vuoden 1991 kansainvälisen kuorma-auton palkinnon.
-
1996–2013: Renault Premium Route: Suunniteltu optimoimaan kuljetusliikkeiden kannattavuutta, se sai laajaa tunnustusta polttoainetehokkuudestaan.
-
2004–2013: Renault Premium Lander: Premium Route –mallin työmaaversio, joka yhdisti pitkän matkan kuorma-auton mukavuuden maansiirtoajoneuvon kestävyyteen.
-
1997: Renault Kerax: Suunniteltu äärimmäisiin olosuhteisiin ja vaativimpiin maastoihin. Malli vei kestävyyden entistä pidemmälle.
-
Vuodesta 2013: Renault Trucks T, C ja K: Euro VI -säädösten myötä Renault Trucks uudisti mallistonsa kerralla kokonaan – ensimmäisenä alallaan. Tämä uusi kuorma-autosukupolvi, joka on optimoitu kaukokuljetuksiin (Renault Trucks T), maansiirtokuljetuksiin (Renault Trucks C) sekä raskaaseen maansiirtoon (Renault Trucks K), syntyi. Renault Trucks T valittiin vuoden 2015 kansainväliseksi kuorma-autoksi.
-
Vuodesta 2023: Renault Trucks E-Tech T ja C: Raskaat täyssähkökuorma-autot edustavat uutta vaihetta muutoksessa kohti kestävämpiä kuljetuksia.