Asiakastarina

Renault Trucks K 520 - Réunionin saari - Kuljetusyritys: ST2D

Maansiirto

6min
RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D

Reunionin saarella Renault Trucks K 520 kuljettaa rakennusmateriaaleja työmaille epätasaisessa ja vaikeakulkuisessa maastossa.

ST2D

 

PERUSTETTU: 1998

TOIMIALA: rakennusmateriaalien kuljetus ja toimitus.

TYÖNTEKIJÖITÄ: 3

KALUSTO 3 työmaakuorma-autoa, joista yksi on Renault Trucks K 520.

RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D

Réunion sijaitsee Mascarene-saaristossa Intian valtameressä, noin 700 km itään Madagaskarista ja lähes 10 000 km päässä Pariisista. Réunion on tuliperäinen saari, jonka pinta-ala on 2 500 km². Korkean pinnanmuodostuksen ja paikallisten ilmasto-olosuhteiden ansiosta on syntynyt jylhä maisema, joka on altis erittäin suurille riskeille (eroosio, maan liikkeet ja tulvat), mutta joka tarjoaa myös rikkaan, ainutlaatuisen ja poikkeuksellisen luonnonperinnön.

1,66 miljardia euroa

Kustannukset, jotka aiheutuvat Bouyguesin, Vincin ja Eiffagen toteuttamasta yli 12 kilometrin pituisesta pylväiden päälle rakennetusta  uudesta rannikkotiestä, jonka tarkoituksena on yhdistää Saint-Denis, hallinnollinen pääkaupunki, ja Le Portin kaupunki saaren luoteisosassa.
KAUPUNKIALUEIDEN RANNIKON PARANTAMINEN

Ranskaan kuuluvalla Réunionin saarella on 330 asukasta neliökilometriä kohti, joten se on Ranskan kolmanneksi tiheimmin asuttu alue. Rannikkoalueilla asuvien 840 000 ihmisen on pystyttävä löytämään asunto ja liikkumaan helposti. Näitä tarpeita varten saarelle syntyy yhä enemmän uusia rakennustyömaita. Seuraava Bouyguesin, Eiffagen ja de Vincin hallinnoima suuri hanke on hyvä esimerkki: siinä rakennetaan Saint-Denisin ja Le Port kaupunkien välille pylväiden päällä kulkeva uusi rannikkotie saaren luoteiskulmaan, jotta voidaan korvata nykyinen rannikkotie, jota uhkaa kalliolta putoavat kiviröykkiöt ja joka on hyvin tiuhaan liikennöity. 

 

 
RAKENNUSMATERIAALIEN TOIMITTAMINEN RENAULT-KUORMA-AUTOILLA K

Max Damour, 45-vuotias omistaja-autonkuljettaja, työskentelee tietyillä Vinci-rakennustyömailla sekä useille muille paikallisille rakentajille. Hän on veljensä kanssa ST2D-perhekuljetusyrityksen perustaja ja toinen johtaja. Yrityksen perustamisesta vuonna 1998 lähtien Max on kuljettanut kaikenlaisia rakennusmateriaaleja (työmaapaneeleita, muottiosia ja palkkeja) ja toimittanut niitä erilaisille julkisille rakennustyömaille. "Meillä on yhteensä kolme työmaakuorma-autoa ja kaksi kuljettajaa: yksi työntekijä ja minä. Olemme aina olleet uskollisia Renault Trucksin ajoneuvoille", hän sanoo. Viimeisin on Renault Trucks K 520, joka hankittiin heinäkuussa 2014 korvaamaan Renault Kerax Maxin yli 10 vuotta käyttämä Renault Kerax.

2 KYSYMYSTÄ...

Max Damour, Renault Trucks K-sarjan kuljettaja ja ST2D-kuljetusyrityksen perustaja.

RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D
 
Tunnetko olosi turvalliseksi Renault Trucks K-sarjan kyydissä?

Max Damour - Kyllä, kuorma-auto tuntuu erittäin turvalliselta. Sen hyvä tienpito vakuutti minut nopeasti. Lisäksi en huomaa eroa kuormattuna tai tyhjänä ajamisen välillä. Ajovalojen automaattinen aktivoituminen tunneliin tultaessa tai pimeän tullen lisää osaltaan turvallisuuden tunnetta ja mielenrauhaa ratissa. Lisäksi seisontajarrun ohjaus on erittäin helppo käyttää, ja se vapautuu automaattisesti heti, kun vaihde kytketään.

 

Miten arvioit ajoneuvon mukavuutta?

M.D . - Renault Trucks on rakentanut tämän ajoneuvon kuljettajaa ajatellen; sen huomaa ohjaamon ergonomiasta. Eri käyttöpainikkeet on ryhmitelty yhteen, ja ne ovat helposti saatavilla. Ohjaamo ja sen punkka ovat tilavat ja syvät, ja näkyvyys on erinomainen ajoneuvon korkeuden ansiosta. Moottorin osalta DTI 13 520 hv on erittäin hiljainen sekä ajettaessa että nosturia käytettäessä. Tämä tekee ajamisesta paljon helpompaa ja vähemmän väsyttävää. Ajomukavuutta parantavat myös nopeudensäädin ja -rajoitin. Itse asiassa K-sarjasta saa helposti sellaisen vaikutelman, että sillä ajaminen on ihan kun ajaisi henkilöautolla! 

K 520:N ERINOMAINEN OHJATTAVUUS

 

"K 520 kuorma-auto on tämän hetken kuriositeetti. Monet saarelaiset ovat niin vaikuttuneita siitä, että he kutsuvat sitä Transformeriksi, viitaten elokuvaan, jossa autot muuttuvat roboteiksi", hän kertoo. Ennen kaikkea tämä uusi 32 tonnin kokonaispainoinen kuorma-auto, joka on varustettu lava-alustalla ja nosturilla, sisältää merkittäviä parannuksia, joiden ansiosta se pystyy toimimaan Réunionin saaren karuilla, kivisillä, kuoppaisilla ja usein vetisillä maastoilla. Ensinnäkin Max kehuu teräspuskureiden ja -alustan kestävyyttä. "Se on paljon kestävämpi kuin kaksi muuta eri valmistajien kuorma-autoa", hän toteaa. K-sarjan kuorma-auto on myös erittäin ketterä, vaikka sen pituus on huomattavat 10,5 metriä. "Sen avulla voimme kulkea mukavasti vaikeassa maastossa, koska polttoainesäiliö on hyvin korkealla ja jousitus on erinomainen. K-sarjan kääntösäde on myös erittäin hyvä. K 520 on 2 metriä lyhyemmästä pituudestaan huolimatta paljon helpompi ohjattava kuin yksi muista kuorma-autoistamme. Myöskään jyrkkärinteistä tietä pitkin kulkeminen kotiini saaren pohjoisosassa ei tuota ongelmia", hän vakuuttaa innostuneena.

 

YLIMÄÄRÄISTÄ VETOVOIMAA MONIMUTKAISTEN TILANTEIDEN SELVITTÄMISEEN

Myös K 520:n moottori tekee siitä erottuvan. DTI 13 -moottori reagoi erittäin hyvin kaltevuuksiin. Maastotilan aktivointi antaa myös lisävetovoimaa kriittisistä tilanteista selviämiseen. Max Damourin mukaan tämä tila mahdollistaa raskaiden kuormien vetämisen nostamalla moottorin kierroslukua asteittain ja välttämällä samalla takapyörien luistoa.

Set canonical URL
Off