Tiedote

Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin

SÄHKÖKUORMA- ja PAKETTIAUTOT

Renault Trucks ja Geodis kehittävät yhdessä uuden sähkökuorma-auton kaupunkikuljetuksiin

Renault Trucks ja GEODIS yhdistävät teollisuuden, logistiikan ja suunnittelun asiantuntemuksensa ja aloittavat uuden keskustan tavaraliikenteeseen sopivan raskaan sähkökuorma-auton suunnittelun.

Yli 3,5 tonnin ajoneuvot pysyvät kaupunkijakelun keskiössä. Renault Trucks on työskennellyt kymmenen vuoden ajan pienentääkseen kaupunkikuljetusten ympäristöjalanjälkeä, ja valmistamalla 3,5–26 tonnisia sähköajoneuvoja Ranskassa. GEODISKsen tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjää 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, ja on sitoutunut toimittamaan hiilidioksidittomia toimituksia 37 kaupunkiin Ranskassa vuoteen 2023 mennessä.

Uuden yhteistyön myötä Renault Trucks ja GEODIS yhdistävät tietotaitonsa, ja kehittävät täysin uudenlaisen 16-tonnisen sähköisen kuorma-auton kaupunkijakeluun. Uuden sähkökuorma-auton kokonaiskustannukset (TCO, Total Cost of Ownership) ovat vertailukelpoisia dieselajoneuvon kustannuksiin, mikä on edellytys vaihtoehtoisten kuljetusratkaisujen laajalle käyttöönotolle. Marie-Christine Lombard, GEODISin toimitusjohtaja, sanoi: "Ympäristöuhkat yhdistettynä sähköisen kaupankäynnin kasvuun ja vähäpäästöisten vyöhykkeiden käyttöönottoon Ranskan isoissa kaupungeissa tarkoittaa, että meidän on kiireesti tehostettava liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Tämä on GEODISin tavoite, kun muodostetaan uudenlainen kumppanuus Renault Trucksin kanssa. Haluamme nopeasti löytää uusia konkreettisia ratkaisuja kestävään kaupunkilogistiikkaan.” Renault Trucksin pääjohtaja Bruno Blin, lisäsi: ”Olemme huomanneet, että kuorma-auton imago muuttuu; vihdoinkin se nähdään välttämättömänä työkaluna. Tässä projektissa, jossa Renault Trucks työskentelee yhdessä GEODISin kanssa, tarkoituksena on suunnitella kuorma-auto, joka sulautuu kaupunkimaisemaan saumattomasti, muiden tienkäyttäjien joukkoon liikenteessä ja jopa jalankulkualueilla. Tämä uusi kuorma-auto on suunniteltu kuljettajan työskentelymukavuutta ja turvallisuutta sekä kaupunkilaisten turvallisuutta silmällä pitäen.

Kuorma-auto, joka sulautuu saumattomasti kaupunkiympäristöön

Uusi ajoneuvo, jonka projektinimi on Oxygen, mahdollistaa sen, että kaikki keskustan toimituksen vaatimukset ja toiminnot voidaan yhdistää: saasteiden ja melun kaltaisten haittojen poistaminen sekä uudet liikenneturvallisuustoiminnot.

Projektin painopistealueet:

• Parempi liikenneturvallisuus madalletun ohjaamon ansiosta, joka antaa kuljettajalle erinomaisen suoran näkyvyyden tienkäyttäjien optimaalista suojaa varten. Suuri tuulilasi ja useita kameroita taustapeilien sijaan, jotka tarjoavat 360° näkymän; matkustajan puolella oleva liukuovi, joka rajoittaa oven avautumiskulmaa.

• Parempi mukavuus kuljettajalle, joka voi nousta ajoneuvoon molemmilta puolilta. Kuorma-autoon nouseminen ja sieltä poistuminen on helpompaa, koska kulkukorkeus tulee olemaan  paljon pienempi kuin tavallisessa jakeluautossa.

• Optimaalinen ergonomia ja helpompi pääsy tavaratilaan. Tämän saavuttamiseksi harkitaan kumppanuutta päällirakentajan kanssa, ja tavoitteena on parantaa lastaus-/purkaustoimintoja kaupunkiympäristössä.

• Uudet työkalut, joiden avulla kuljettajat voivat optimoida kuljetusreittejä.

• Jotta kuorma-auto sulautuisi kaupunkiympäristöön täydellisesti ja jotta kuljettajan työskentelymukavuus olisi hyvä, Renault Trucksin suunnittelijat ovat muotoilleet kuorma-auton ulkolinjat että ohjaamon sisätilat täysin uudella tavalla.

Uuden kuorma-auton ensimmäisen prototyypin toimitus on määrä tapahtua vuoden 2022 lopulla. Se valmistetaan Renault Trucksin tehtaalla Blainville-sur-Ornessa, Ranskassa, joka on ensimmäinen eurooppalainen tehdas, joka valmistaa sähkökuorma-autoja sarjatuotantona vuodesta 2020 alkaen.

Uutta kuorma-autoa testataan Pariisin kaupunkikuljetuksissa vuodesta 2023 alkaen. Testausvaiheen jälkeen autoon tehdään muutoksia kuljettajien käyttökokemusten perusteella, sekä kokonaiskustannusten optimoimiseksi.

Lisätietoja: Pasi Gerpe, myyntijohtaja, Renault Trucks, Volvo Finland Ab, puh. 050 505 8755, pasi.gerpe@renault-trucks.com

GEODIS GEODIS on huippuarvostettu, maailmanlaajuinen toimitusketjun toimija, joka tunnetaan sitoutumisestaan ​​auttaa asiakkaita voittamaan logistiset haasteet. GEODISin kasvukeskeinen tarjonta (Supply Chain Optimization, Freight Forwarding, Contract Logistics, Distribution & Express ja Road Transport) sekä yrityksen aidosti globaali kattavuus lähes 170 maassa heijastuu sen parhaissa sijoituksissa yritys rankingeissa nro. 1 Ranskassa ja nro. 7 maailmanlaajuisesti. Vuonna 2021 GEODIS työllisti yli 46 000 ihmistä maailmanlaajuisesti ja tuotti 10,9 miljardin euron liikevaihtoa. www.geodis.com

Renault Trucks

Yli vuosisadan ranskalaisen kuorma-autoosaamisen perinnön pohjalta Renault Trucks toimittaa kuljetusalan ammattilaisille erilaisia ​​ajoneuvoja (3,1-60t) ja palveluita, jotka on tehty jakelun, maansiiroon ja kaukokuljetus - segmentteihin. Renault Trucksin ajoneuvot ovat järeitä ja luotettavia, ja niiden polttoaineenkulutus on alhainen, mikä mahdollistaa suuremman tuottavuuden ja käyttökustannusten hallinnan. Renault Trucks myy ja huoltaa ajoneuvojaan yli 1 500 huoltopisteen verkoston kautta ympäri maailmaa. Renault Trucksin ajoneuvojen suunnittelu ja kokoonpano sekä useimpien komponenttien valmistus tapahtuu Ranskassa.

Renault Trucks on osa Volvo-konsernia, joka on yksi maailman johtavista kuorma-autojen, linja-autojen,   rakennuskoneiden sekä teollisuus- ja merimoottoreiden valmistajista. Konserni tarjoaa myös kokonaisia ​​rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo-konserni työllistää noin 95 000 henkilöä, sillä on tuotantolaitoksia 19 maassa ja se myy tuotteitaan yli 190 maassa. Vuonna 2021 Volvo-konsernin myynti oli 34 miljardia euroa (372 miljardia Ruotsin kruunua). Volvo Group on pörssiyhtiö, jonka kotipaikka on Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon osakkeet on listattu Nasdaq Tukholman pörssissä.

www.renault-trucks.com

Set canonical URL
Off